.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
ركود توليد در شهرك‌هاي صنعتي گیلان

شرکت شهرک‌های صنعتی گیلان باهدف استفاده مطلوب از امکانات زیربنایی و ارایه خدمات ضروری برای متقاضیان سرمایه‌گذاری و ایجاد هماهنگی بین واحدهای صنعتی در تاریخ 3/10/1370در اداره ثبت شرکتها و مالکیت صنعتی گیلان تحت عنوان «شرکت شهرک صنعتی گیلان» به ثبت رسید و فعالیت خود را آغاز كرد و در سال 1377به «شرکت شهرکهای صنعتی گیلان» تغییر نام داد.

به گزارش ايلنا از گيلان براساس اطلاعات مندرج در سایت اینترنتی این شرکت، گیلان دارای 14شهرک صنعتی، 7هزار و94 شاغل با 381 واحد مستقر صنعتی در این شهرک‌ها است ولی براساس بررسی اجمالی عملکرد 18ساله این شرکت به ویژه در دور جدید مدیریتی می‌توان به این نتیجه نگران کننده دست یافت که نه تنها باعث اشتغال‌زایی مطلوب و ایجاد بستر زیرساختی در این شهرک‌ها نشده بلکه سرمایه‌گذارانی که با هزاران دردسر برای سرمایه‌گذاری به این استان دعوت شده‌اند فرار را بر قرار ترجیح داده‌اند.

یک عضو مجمع نمایندگان گیلان در مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با بیان اینکه در طی سالیان اخیر ایجاد شهرکهای صنعتی یکی از افتخارات دولتها بوده است، اظهار داشت: شهرک صنعتی زمانی معنا پیدا می‌کند که در آن چرخ دنده‌های صنعت به حرکت آمده و به دنبال آن چرخ‌های اقتصاد کشور متحرک و باعث ایجاد اشتغال بود.

سید مهدی صادق با انتقاد از وضعیت نابسامان شهرک‌های صنعتی کشور به ویژه استان گیلان، خاطرنشان کرد: متاسفانه در حال حاضر شهرک‌های صنعتی کشور به ویژه استان گیلان تبدیل به نمایشگاهی از سوله با رنگ‌های الوان شده ولی در زیر سقف‌های این سوله‌ها چه می‌گذرد، هیچ کس نمی‌داند.

وی سالن‌های تهی از ماشین‌آلات و بدهی کلان صاحبان آنها به بانک‌ها را بسیار مشهود خواند و تصریح کرد: سوال این است که به چه دلیل به کسانی که توانایی ایجاد صنعت و راه‌اندازی چرخهای صنعتی را ندارند اجازه تاسیس واحدهای صنعتی داده شده که در آنها هیچ حرکتی دیده نمی‌شود.

صادق، وزیرصنایع، مدیرشرکت شهرک‌های صنعتی ایران و روسای سازمان‌های صنایع و معادن استان‌ها را مورد خطاب قرارداد و تاکید کرد: این دستگاه‌های مسوول بایدکاملآ با اطلاعات کامل نسبت به ارایه مجوز ایجاد صنعت توجه کنند و از سویی دیگر صنایع مورد نیاز در استان‌های مختلف کشور را ارزیابی و سپس مجوز به افرادی که توانمند بوده و قادر با سرمایه‌گذاری شخصی و استقراض از بانک‌ها باشند به ارایه مجوز مبادرت بورزند.

رییس کمیته صنعت مجلس با ابراز ناخرسندی شدید از روند راه‌اندازی شهرک‌های صنعتی در مناطق آزاد و ویژه تجاری طی سالیان اخیر، اذغان داشت: متاسفانه ایجاد این شهرک‌ها نتیجه‌ای به جز هدر رفتن سرمایه ملی و فربه شده عده‌ای خاص نتیجه دیگری حاصل نشده است.

نماینده مردم آستانه در مجلس به ارزیابی وضعیت شهرک‌های صنعتی گیلان پرداخت و خاطرنشان کرد: با بررسی اجمالی به وضعیت شهرک‌های صنعتی گیلان خواهیم دید که این شهرک‌ها با هزینه‌های بسیار گزاف و استقراض‌های سنگین از بانک‌ها کاملآ معطل و شاید بیش از20درصد از آنها فعال نباشند.

وی شهرک‌های صنعتی گیلان را شبیه به نمایشگاه سوله دانست و تاکید کرد: وزیر صنایع ومعادن و مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی ایران و استان‌ها باید از لاک سنگین تنیده موجود بیرون بیایند و سروسامانی به شهرک‌های صنعتی، واحدهای صنعتی، تولید صنعتی، اقتصاد صنعتی، و در نهایت اشتغال بدهند.

این نماینده مجلس یادآور شد: همگان می‌دانند در کشور ما توسعه پایدار امکان‌پذیر نخواهد بود مگر آنکه چرخ دنده‌های صنعت به صدا درآیند و صدای دل‌نواز آن گوش مسوولین صنعتی کشور را نوازش بدهد.

صادق با اظهار تاسف شدید از عدم وجود زیرساخت‌های مناسب در شهرکهای صنعتی گیلان، گفت: متاسفانه زیر ساخت‌های شهرک‌های صنعتی گیلان آن چنان که لازم است نه تنها اجرا نشده بلکه تعریف نشده است.

وی نیازهای ضروری ساخت شهرک‌های صنعتی را برشمرد و اذعان داشت: یکی از مسایل مهم در زیر ساخت‌های شهرک‌های صنعتی گیلان جاده، خیابان‌بندی، سطح‌بندی، گاز، جدول و از همه مهمتر به دلیل بالا بودن آب‌های سطحی در این استان، تصفیه‌خانه‌های پساب‌های صنعتی است که بیش از 80 درصد شهرک‌های صنعتی استان فاقد این تصفیه‌خانه هستند.

عضو مجمع نمایندگان گیلان در مجلس نبود این تصفیه‌خانه‌ها در شهرک‌های صنعتی استان را بسیار خطرناک توصیف و تصریح کرد: این پساب‌ها متاسفانه به مزارع مردم، رودخانه‌ها و یا انهار سرازیر می‌شود که به شدت به محیط زیست، کشاورزی و سلامت مردم آسیب می‌رساند.
وی به مدیران صنعتی استان توصیه کرد قبل از آنکه شهرک صنعتی ایجاد بکنند؛ ابتدا زیر ساخت‌های آن را فراهم و سپس سرمایه‌گذاری کنند چون سرمایه‌گذاری در زیر ساخت‌ها یک وظیفه حاکمیتی محسوب می‌شود و به هیچ وجه بخش خصوصی حاضر به انجام چنین کاری نخواهد بود.

صادق همچنین با تاکید بر اینکه اشتغال در شهرک‌های صنعتی گیلان به زیر 20درصد رسیده است، خاطر نشان کرد: عدم شناخت کامل از سرمایه‌گذاران، عدم حمایت بانک‌ها، بروکراسی سخت اداری در ادارات مختلف و همچنین پاسخگویی مناسب آنها باعث کاهش اشتغال در این شهرک‌ها شده که مدیران استان وظیفه دارند نسبت به این موضوع توجه عمیق بکنند تا سرمایه‌گذار که با هزار دردسر به این استان برای سرمایه‌گذاری دعوت شده فرار نکند.

گزارش از خلیل اخوان اصغری


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.075 seconds.